Over ons

Wilt u onze parochie beter leren kennen, of heeft u een vraag die u wil stellen?

We vertellen u graag meer over onze parochie en zijn u graag van dienst. Klik op de links hierboven. En maak hieronder kennis met onze patroonheiligen. Meer informatie vindt u ook in downloads zoals het parochieblad.

Onze kathedraal

Onze kerk is ‘kathedraal’, omdat hier de zetel van de bisschop van Rotterdam staat, de ‘cathedra’. De kathedraal is de centrale kerk van het bisdom Rotterdam. Daarnaast is de kathedraal de kerk van de parochie HH. Laurentius & Elisabeth.

Wie was de heilige Laurentius?

De heilige Laurentius (225-258) werd geboren in Spanje, maar trok naar Rome en werkte daar als diaken. Laurentius is een bijzondere heilige voor de stad Rotterdam en het bisdom, waar zoveel mensen hun geboortegrond elders hebben gehad. Hij was de ‘eerste’ onder de diakens van Rome. Hij beheerde het geld van het bisdom en diende aan de tafel van de Heer. De diaken leert in de eucharistie wat liefde is en mag dit delen met de armen en de weduwen en de wezen.

Foto: Ramon Mangold

Wie was de heilige Elisabeth?

De heilige Elisabeth (1207-1231) staat bekend om haar zorg voor de armen. Ze is van adel en haar familie vindt dat niet passend. Hoewel haar man haar de wacht aanzegt, gaat zij door met het bakken en uitdelen van broden. Op een dag komt ze op straat de graaf tegen, die ziet dat ze haar schort gevuld heeft. Hij laat haar het schort openen, maar in plaats van broden liggen er rozen in.

Foto's: Ramon Mangold