Viering en preek van de week
Jaar C
Drievuldigheidszondag
Zondag 15 juni 2025, 11:00u
Celebrant: plebaan M. Hagen
Het is Drievuldigheidszondag. Dit feest sluit aan op Pinksteren. Gods openbaring is nu volledig. Jezus heeft ons de Vader leren kennen. De Vader heeft ons de Zoon geopenbaard en beiden openbaren ons de H. Geest. Zo nabij komt God. Dat mogen we vieren in deze Eucharistie.
U kunt de livestream vinden op het Youtubekanaal van bisdom Rotterdam. Als u zich op Youtube op het kanaal van het bisdom abonneert krijgt u een melding zodra de livestream van de viering begint.
Lezingen
- Eerste lezing:Spreuken 8, 22-31
- Tussenzang: Psalm8, 4-5, 6-7, 8-9
- Tweede lezing:Romeinen 5, 1-5
- Vers voor het evangelie:Apokalyps 1, 8
- Evangelie:Johannes 16,12-15
Klik hier voor de teksten van deze lezingen.
Collecte
Via onderstaande link kunt u deelnemen aan de collecte. U kunt via de link ook deelnemen aan Actie Kerkbalans. Hartelijk dank voor uw bijdrage.
Homilie
Plebaan M. Hagen
Waarom vieren we Drievuldigheidszondag? Wij zijn het gewend. De zondag na Pinksteren vieren we Gods Drie-eenheid. Maar in de eerste 1000 jaar van onze Kerk was dit feest niet algemeen. Paus Alexander II, die paus was van 1061-1073, wees toen nog een verzoek af om een speciaal feest voor de H. Drie-eenheid in te stellen, omdat zo'n feest niet algemeen gebruikelijk was in de Rooms Katholieke Kerk. En ook omdat de Kerk dagelijks al de Heilige Drie-eenheid eert met het Eer aan de Vader, met het Kruisteken et cetera, maar hij verbood de viering ook niet waar deze al ergens gevierd werd.
Maar het feest werd bijna twee eeuwen later onder paus Johannes de XXII toch ingesteld voor de hele Kerk op de zondag na Pinksteren. En zo vieren we het al zo’n acht eeuwen.
Het is natuurlijk ook mooi en passend om dit feest te vieren op deze zondag, meteen de zondag na Pinksteren. Want hoe hebben wij God leren kennen? Hoe weten wij over het bestaan van God en wie God voor ons is?
Het zou interessant zijn om heel het spoor van de openbaring te volgen. Hoe heeft God zich aan ons geopenbaard? Hoe heeft de mensheid in het verre verleden God leren kennen? Je kunt dichtbij beginnen met de vraag: “Hoe hebt u zelf God leren kennen?” Misschien via uw ouders of uw grootouders, misschien hebben uw peter en meter u geholpen, of een leerkracht op de basisschool? Ging het als vanzelfsprekend of hebt u moeite moeten doen? In onze tijd zijn er jongeren die via het Internet, met katholieke YouTube filmpjes en blogs het geloof hebben leren kennen. We hebben hier in Rotterdam de basiscursus katholiek geloven die elk jaar gegeven wordt.
Maar het geloof is natuurlijk veel ouder. De klassieke filosofen waren overtuigd van het bestaan van zoiets als God. Voor hen was het logisch, niets komt uit niets. Er is iets, maar dat komt niet uit zichzelf. Dus is er iets of iemand, die altijd heeft bestaan en die deze wereld heeft gewild. Dat noemen we de god van de filosofen, of de god van de wetenschap. Het is logisch dat er zoiets als zo’n god bestaat. Logisch.
Maar kennen we God daarmee? De aarde kunnen wij onderzoeken, bekijken en meten, maar dat kunnen we God niet. Bovendien is het net als met mensen onder elkaar. Je kan veel weten over iemand, maar je leert iemand pas kennen als je hem of haar ontmoet. En is dat een vluchtige ontmoeting of leer je iemand over langere tijd steeds beter kennen?
Alle godsdiensten wereldwijd zijn pogingen van de mensheid om hun ervaringen aangaande God vorm te geven. Dat gaat dan van veelgodendom tot en met de monotheïstische godsdiensten. Wij staan in de Joods-christelijke traditie. Dat betekent dat de geloofservaring van Abraham, over een God die anders is, die je niet kun zien of afbeelden, tot en met Jezus Christus.
Openbaring is ontmoeting. God kan zich pas openbaren als we Hem ontmoeten. Maar hoe kun je God ontmoeten? De Bijbel staat vol met zulke verhalen. Abraham ontmoet God in drie engelen. Mozes ontmoet God op de berg. De profeten ontmoeten God. God sluit een Verbond met zijn Volk. Ontmoeting leidt tot verbondenheid.
De volheid van de Godsontmoeting is ons gegeven in Christus. God wordt mens en de mens wordt één met God. De openbaring van alle eeuwen komt tot een hoogtepunt. Die verre God, de god van de filosofen, de goden die werden afgebeeld in allerlei tempels, de zonnegod, de goden van de houten beelden, de niet zichtbare God van Abraham, God openbaart zich als Mens, in de Mens Jezus Christus. Jezus is de Zoon. Niemand kent de Vader tenzij de Zoon en hij aan wie de Zoon Hem wil openbaren (Matteüs 11, 27).
Het is logisch dat God bestaat. Dat leren ons de grote filosofen. Alle godsdiensten hebben ideeën over God, maar wij ontmoeten God pas werkelijk in Christus. Wij leren God persoonlijk en intiem kennen door Christus. Door Jezus kennen wij God als Vader, alleen door Hem. Wie Jezus als Gods Zoon niet aanvaardt, zal God nooit als Vader leren kennen. “Niemand komt tot de Vader tenzij door de Zoon” (Johannes 14, 6).
Maar het gaat ook andersom. Bovenop de berg spreekt de stem van de Vader vanuit de hemel: “Dit is mijn Zoon, de Welbeminde, in wie Ik mijn behagen heb gesteld; luistert naar Hem” (Matteüs 17, 5). De Vader openbaart de Zoon. Luistert naar Hem! Als Jezus verrijst uit de doden is dat voor de leerlingen het teken, het bewijs dat dit alles waarheid is. Jezus is de Zoon van God de Vader.
En dan komt Pinksteren. We hoorden het in het Evangelie: “De Geest der waarheid zal Mij verheerlijken omdat Hij aan u zal verkondigen wat Hij van Mij ontvangen heeft. … Al wat de Vader heeft is het Mijne” (Johannes 16, 13-15).
Met Pinksteren is ons de volheid van de openbaring geschonken. God heeft zich geheel aan ons geopenbaard en het feest van de H. Drie-eenheid is daarvan de uiting. Jezus openbaart ons de Vader, de Vader openbaart ons de Zoon. De Zoon zendt ons van de Vader de H. Geest. Zo ontmoeten wij God in zijn volheid. Zo leren wij God kennen van binnenuit. Zo worden wij Gods kinderen, opdat de wereld God leert kennen door de Kerk, door zijn kinderen, door ons, tot redding van de mensheid. Amen.
Foto: Bisdom Rotterdam
Klik hier of bovenin op Eerdere vieringen voor opnames van eerdere vieringen en de bijbehorende preken. Indien u meer preken en columns van plebaan Hagen wilt lezen dan kunt u terecht op hagenpreken.nl.